Lisa Duijn Fotografie: de blog
Lisa Duijn Fotografie: de blog
Lisa Duijn Fotografie: de blog
Lisa Duijn Fotografie: de blog
Lisa Duijn Fotografie: de blog
Lisa Duijn Fotografie: de blog
Lisa Duijn Fotografie: de blog
Lisa Duijn Fotografie: de blog
Lisa Duijn Fotografie: de blog
Lisa Duijn Fotografie: de blog
Lisa Duijn Fotografie: de blog
Lisa Duijn Fotografie: de blog
Lisa Duijn Fotografie: de blog
Lisa Duijn Fotografie: de blog

Zo kies je het perfecte moment voor jouw fotoshoot!

Blog

Als fotograaf wil je niet alleen geweldige beelden maken, maar ook dat je bedrijf groeit en bloeit. In de dynamische en vaak competitieve wereld van fotografie kan het soms lastig zijn om je bedrijf echt te laten opvallen. Gelukkig zijn er verschillende strategieën die je kunt toepassen om je bedrijf een boost te geven. Of je nu net begint of al een tijdje bezig bent, deze tips voor fotografen helpen je om je klantenkring te vergrotenb, je merk sterker te maken en je omzet te verhogen.

1. Zorg voor een aantrekkelijke branding

Jij bent je merk, en je merk is je visitekaartje. Een professionele, herkenbare uitstraling is heel belangrijk voor het aantrekken van klanten. Zorg voor een consistente stijl op je website, instagram en evt andere sociale media.

  • Tip: Gebruik een logo dat je stijl weerspiegelt, kies een kleurenschema en fonts die passen bij je werk en houd de toon consistent. Sanne van ‘The bright side story’ kan je hier perfect bij helpen.

2. Investeer in je website

Je website is het online visitekaartje van je fotografiebedrijf, dus zorg ervoor dat deze professioneel, gebruiksvriendelijk en snel is. Door alleen afhankelijk te zijn van instagram maak je je bedrijf erg kwetsbaar. Je website is een plek waar je klanten in een oogopslag alle informatie kunnen vinden die ze nodig hebben wat maakt dat ze sneller zullen boeken!

  • Tip: Maak gebruik van een template of besteed dit uit. Een website bouwen is een kunst opzich en het is heel fijn om hier hulp bij te krijgen. Dionne van ‘Studio Next ’ kan je helpen met een volledig gepersonaliseerde website, een template of enkel ondersteuning.

3. Wees actief op social media

Social media is een krachtig hulpmiddel om je werk te delen en een gemeenschap op te bouwen. jouw potentiele klant kan op een laagdrempelige manier jou leren kennen en vertrouwen.

  • Tip: Post regelmatig en gebruik relevante hashtags om je bereik te vergroten. Instagram, Pinterest en TikTok zijn populaire platforms voor fotografen.
  • Extra: Deel niet alleen je eindresultaat, maar ook behind-the-scenes beelden, klantverhalen en tips. Dit maakt je merk toegankelijker en persoonlijker.

4. Bespaar tijd met fijne programma’s en software

De juiste software kan jou enorm veel tijd besparen en dus geld opleveren! Er zijn een aantal programma’s die ik niet meer zou kunnen missen in mijn workflow.

  • Tips:

Studio management is een compleet CRM systeem helemaal ingericht voor fotografen. Alles wat jij nodig hebt zit erin. Email, facturen, galerijen, agenda en nog veel meer. Mijn bedrijf kan echt niet meer zonder! Je kunt het een maand gratis proberen en via deze link ontvang jij 50% korting op het eerste jaar met de code LISADUIJNFOTOGRAFIE https://client.studiomanagement.io/?view=captures&tId=l0oOVHqrHeNqsnxsgtJa

Photomechanic is een super fijn programma wat jouw selectieproces veel sneller maakt. In lightroom duurt het altijd lang voordat de beelden zijn geladen. Door enkel de beelden die je wilt gaan bewerken naar lightroom te verplaatsen blijft het ook veel overzichtelijker!

Imagen ai is jouw lifesaver als het aankomt op je beelden van een basis edit voorzien. Als jij al een tijdje actief bent als fotograaf en je hebt een consistente editstijl (lees minimaal 3000 bewerkte beelden) kun je het programma gaan gebruiken. Met deze link ontvang jij de eerste 1500 edits gratis! https://imagen-ai.com/?ref_id=251810496

5. Maak vrij werk

Vrij werk is een krachtige manier om aan het mooiste portfoliomateriaal te komen en nieuwe klanten te trekken. Mijn ervaring is dat er uit vrij werk vaak de mooiste opdrachten komen rollen. Je bent met veel plezier en creativiteit aan het werk, je hebt direct mooi en uniek materiaal wat je kunt delen en door middel van ‘upsell’ kun je er ook nog inkomsten uit genereren.

  • Tip: Omschrijf heel specifiek waar je naar op zoek bent in je ‘modellen’. Kies iemand die jouw ideale klant is en perfect past bij jouw merk en wat jij wil uitstralen.

6. Verbeter je klantreis

Tevreden klanten komen terug en raden je aan bij anderen. Een fijne klantreis gaat verder dan alleen een prachtige fotoshoot.

  • Tip: Reageer snel, professioneel en vriendelijk. Zorg ervoor dat klanten zich op hun gemak voelen vanaf het moment dat ze contact met je opnemen. Zorg ook hierbij weer voor fijne software om de gemaakte beelden in een mooie galerij te zetten!
  • Extra: Maak het proces na de shoot ook gemakkelijk voor je klanten – bied snelle levering van foto’s en zorg voor een goede nazorgervaring.

7. Organiseer minishoots

Door mini-shoots aan te bieden geef je klanten de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier kennis te maken met jou en jouw werk. Voordeel voor de klant dat het tarief lager ligt dan bij een normale shoot, en voor jou dat je veel klanten op 1 dag kunt bedienen!

  • Tip: Doe niet te veel minishoots achter elkaar, en plan wat tijd tussen de klanten en evt een pauze voor jezelf in. Kies je voor een buitenlocatie? Zorg voor een backup datum bij slecht weer.
  • Extra: Het werkt voor minishoots vaak fijn om een aanbetaling te laten voldoen. Klanten zeggen minishoots vaak ‘sneller’ af en dit zorgt voor een gat in jouw dag en minder inkomen!

8. Vraag om reviews

Social proof is belangrijk om potentiële klanten te overtuigen van de kwaliteit van je werk. Vraag tevreden klanten om een review achter te laten op je website.

  • Tip: Maak het gemakkelijk voor klanten om een review te schrijven, bijvoorbeeld door een link naar je Google-bedrijfspagina in de mail waarin je je beelden oplevert.
  • Extra: Deel positieve reviews op je website en sociale media, zodat je toekomstige klanten kunnen zien hoe tevreden anderen zijn.

9. Reken de juiste prijzen

Het kan spannend voelen om je prijzen te verhogen. Toch is het belangrijk om dit regelmatig te doen, je investeert in je bedrijf en je werk wordt steeds beter dus daar hoort een passende prijs bij. Daarbij wil je niet dat klanten je kiezen omdat je de goedkoopste bent, maar omdat ze fan zijn van jouw werk!

  • Tip: Reken eens uit hoeveel je precies overhoud aan een shoot en hoeveel uur je er mee bezig bent. Ben je tevreden met dit uurloon of zou je meer verdienen als vakkenvuller bij de AH?
  • Extra: Vergelijk je prijzen niet met andere fotografen (hoe verleidelijk dit ook is).

10. Blijf leren

Blijf jezelf ontwikkelen, er valt altijd iets nieuws te leren. Er is een ruim aanbod in zowel fysieke als online trainingen binnen de fotografiebranche. Misschien wil jij wel de kunst van portretfotografie leren, of je juist verdiepen in het werken met de zon tijdens golden hour. Of wil jij de allermooiste newbornfoto’s kunnen maken.

  • Tip: Volg een workshop of coaching bij een fotograaf die jij inspirerend vind!
  • Extra: Via werktuigPPO kun je in sommige gevallen 1/3 van je investering in een cursus terugkrijgen. Check hiervoor de website https://werktuigppo.nl/


Door deze tips toe te passen, kun je niet alleen je fotografiebedrijf laten groeien, maar ook je merk sterker maken, klanten beter bedienen en jezelf positioneren als expert. Welke tip ga jij als eerste toepassen?

Heb je nog andere vragen of wil je meer leren over een specifiek onderwerp? Ik help je graag verder! Ik bied 1 op 1 coachingsessies aan en live workshops aan. Nieuwschierig naar mijn aanbod? Check het hier! https://lisaduijnfotografie.nl/coaching-and-workshops

Dm & email staan altijd open.

10 Tips om jouw fotografiebedrijf een boost te geven

February 19, 2025

Let's make magic.

Klaar om jouw mooiste moment vast te leggen?

BOEK NU